Mellemkrigsårene. I mellemkrigsårene rationaliseredes skibsbyggeriet på Holmen. Skibsbyggeri på Nyholm opgaves og flyttedes til Dokøen, i bekvem nærhed af de store værksteder på Frederiksholm. Et gammelt arbejdshus nord for dokken på Nyholm blev erstattet af de to højbanekraner, der stadig "pryder" den nordlige Dokø. Syd for dokken opførtes et nyt skibsbyggeri i 1926. Foruden opførelse af flere andre bygninger i forbindelse med skibsbyggeriet, erstattedes den gamle svingbro fra 1862-63 til Frederiksholm af en dæmning. Dæmningen blev lagt over den gamle granitpille til svingbroen. Granitpillen kom til syne igen i forbindelse med operabyggeriet (se billedet). |
Holmen under 2.
verdenskrig. |
|
![]() Svingbropillen. Klik for at forstoerre. |
![]() Her ses den gamle svingbro. |
|
Der byggedes også et
marketenderi øst for Hovedmagasinet, det
anvendes nu til samme formål af Arkitektskolen.
I øvrigt var mellemkrigsårene præget
af besparelser og nedskæringer, især
omkring kriseperioden omkring 1930. Der byggedes dog
på Holmen foruden de relativt få
orlogsskibe også motorredningsbåde, der var
så vellykkede at de kunne sælges i Holland
og Belgien. En ny Søofficerskole påførtes 1938-30 på Nyholm. Derved kunne uddannelsen af søofficerer, der havde forgået i en række bygninger, få fast opholdssted. 1939 opførtes et flyvemaskineværksted på det sydlige Frederiksholm. Her skulle luftfartøjer til hæren og flåden bygges. Virksomheden blev indstillet efter besættelsen og værkstedet anvendtes i stedet til eftersyn af motorer fra Torpedobåde. Desuden udvidedes luftmarinestationen på Margretheholm. I 1941-42 byggedes et elektronikværksted på Frederiksholm. Det anvendes nu som værksted for Arkitektskolen.
|