Efter 1815 fortsattes med
uddybning af flåde-lejet. materialet anvendtes
til af færdiggøre Mudderøen. Der blev
byget et kemisk laborato-rium på Arsenaløen
i 1847: Det snævre Bomløb ved indsejlingen
til havnen måtte udvides i flere omgange, til 30
m i 1853 og 40 m i 1866.
Vandforsyningen til Holmens øer skete indtil
1862 med en vandbåd. I 1831 boredes efter vand
på Mudderøen, der nu sammen med
Langøen kaldtes Frederiksholm. I 1845 efter 14
års boring var man nået en dybde på
190 m, hvorefter boreredskaberne havarerede og
boringen blev opgivet. Først 1862 førtes en
vandledning frem.
Transport imellem Holmens øer skete indtil
midten af 1800-tallet især ved sejlads.
Brørne imellem øerne var flydebroer, der
kun anvendtes til gående trafik. I perioden
1855-1858 byggedes faste broer og i forbindelse med
dem et vejsystem. Ankerøen og Frederiksholm blev
forbundet med en svingbro og der byggedes ligeledes
en svingbro mellem Frederiksholm og Arsenaløen.
Vejene i N-S og ø-V-retning anlagdes. Fra Nyholm
førte Kastaniealleen (nu Danneskiold
Samsøes Alle) sydpå og krydsedes midt
på Frederiksholm af Elmealleen (nu Philip de
Langes Alle).
Kanonbådsskurene I 1814 var
der ca. 150 ro-kanonbåde i flåden, men der
savnedes optagsplads. I årene 1816-17 byggedes
23 beddingspladser på Nyholm som forløber
for de lukkede skure på
Frederiksholm. De lukkede skure på
Frederiksholm består af 32 dobbelte skure, hver
med plads til to fartøjer. De 32 skure er
sammenbygget i seks komplekser (fem med fem skure og
et med 7 skure). De opførtes 1827-36. Fro at
skaffe plads til skurene måtte Spånhaven og
en del af Dehlehaven nedrives. I 1843-45
opførtes endnu fire dobbelte skure nær
Arsenaløens nordøstlige hjørne. Et af
disse (det
østligste) er bevaret og anvendes af
Andelsboligforeningen Halvtolv. Tre af disse
ombyggedes til at huse de nye dampkanon-både.
Endnu fire og senere yderligere to byggedes på
østsiden af Arsenaløen til opbevaring af
transportbåde til fodfolk og artilleri. Disse
nye transportbåde af jern havde en
nedfældelig rampe i den ene ende som f.eks.
langgangsfartøjerne anvendt i 2. verdenskrig.
Kanonbådsskurene var organiseret i afdelinger
med afd. 12 på østsiden af Arsenaløen
som den sidste. Da afdeling 12 kun omfattede to skure
(mod normalt fire) er det muligvis forklaringen
på navnet "Halvtolv" for
området. Folkeviddet har en mindre sandsynlig
forklaring gående ud på, at arbejderne
først mødte kl. 11.30. Så kunne de
indlede arbejdsdagen med frokostpausen! Skurene i
afdeling 12 er nu nedrevet.
Overgangen fra
sejl- til motorskibe Andreas Schifter kom til
at forestå flådens genopbygning efter
englandskrigene. I perioden nåede bygningen af
danske sejlskibe et højt stade, men det blev
også perioden, hvor først sejlskibe med
dampdrevne hjælpemotorer og senere rene
motorskibe tog over. Samtidig skiftede
byggematerialerne fra træ til stål,
først ved at træskibe beskyttedes med en
stålarmering, dernæst ved bygning af rene
stålskibe. Der første dampdrevne skib var
hjulskibet Kiel, købt i England. Det brugtes til
troppetransporter og også som kongeskib(!).
Først i 1840 fortsattes med indkøb af
jernskibet Ægir, der lignede Kiel og i 1841 det
første egentlige krigsskib, hjulskibet Hekla
(dog denne gang i træ) med seks kanoner. Det
første
|
danskbyggede
krigsdampskib var Gejser (igen af træ) med otte
kanoner. I 1844 sendtes en eskadre med bl.a. Hekla
til Middelhavet for at "understøtte"
forhandlingerne om afskaffelse af den årlige
tribut, der siden 1768 var betalt i Marokko for at
undgå sørøveri. Et af skibene Gefion
hentede på hjemvejen en del af Thorvaldsens
kunstværker i Rom. Kendt er også korvetten
Galatheas jordomsejling i 1845-47 med hovedsageligt
videnskabeligt formål. De sidste egentlige
sejlskibe bygget på Holmen var Dannebrog (1850),
fregatten Tordenskjold (1852) og korvetten Najaden
(1853).
Bygning af
tørdokken I 1739 var der blevet bygget en
for tiden meget avanceret tørdok på
Christianshavn (området hvor den lå hedder
stadig "Gamle Dok"). Efter at Ankerøen
og Ballastøen var forenet i 1835 for at spare
bolværkslængde, blev der i 1854 opnået
enighed om en ny dok. Et område af flådens
leje vest for Ankerøens nordlige del blev
inddæmmet og området omkring blev opfyldt.
Syd for dokken opførtes pumpehuset med den
ejendommelige tårnlignende skorsten. Dokken blev
indviet 18. august 1858. Den kunne tømmes af
dampmaskinedrevne pumper på seks timer. Efter
anlæg af dokken skiftede
Ankerøen-Ballastøen navn til det
nuværende: Dokøen.
Gammelholm
nedlægges, nye bygninger på Holmen I
1858 vedtoges en lov om sammenlægning af
værftsaktiviteterne og dermed nedlægning af
Gammelholm. Det øgede behov for plads udrustning
førte i første omgang til at
Takkeladsbygningerne på Frederiksholm
forøgedes med en etage og nu kaldtes
Hovedmagasin (nordlige) og Takkeloft (sydlige
bygning). Et nyt snedkerværksted oprettedes
på Frederiksholm i en bygning, der havde
været brug til industriudstilling på
Christiansborg Ridebane i 1854 (se kortet).
Værkstedet blev nedrevet i 1926. Under arkitekt
F. Mehldahl opførtes 1860 en Magasinbygning øst
for Danneskiold Samsøes Alle (senere
smedeværksted og kobbersmedje og nu overdraget
Statens Teaterskole) og 1861 den store Grov- og Kleinsmedje
(nu en del af arkitektskolen) langs Danneskiold
Samsøes Alle.
Begge disse bygning i gule sten og med rundbuede
vinduer og skifertag, dannede type for en række
senere bygninger. På nordsiden af den
daværende Elmealle (nu Philip de Langes Alle)
byggedes 1863 ny kontorbygning til Holmens chef, nu
anvendt af arkitektskolen. I 1866-67 opførtes
det 121 m lange Bådeværksted
(Gl. Bådeværft) langs Snedkergraven (nu
rækkehus-ejerlejligheder). Her byggedes
især redningsbåde til redningstjenesten.
Magasinet for Brandfarlige Sager, bygget 1868,
lå hvor nu Grønningen i Schifters Kvarter
støder ud til Danneskiold Samsøes Alle. Det
blev nedrevet i forbindelse med opførelsen af
Schifters Kvarter.
Et nyt værksted til skibsbygning, Nyt
Skibsbyggeri, opførtes på Nyholm. Det stod
færdigt i 1867.
Trafik I
1863 etableredes vejforbindelse til Holmen idet Der
byggedes en pælebro fra Arsenaløen til
Prinsessegade. De to vagtbygninger ved
indkørslen stammer fra denne periode. Samtidig
indlagdes vand og gas på Holmen, der indtil da
havde været afhængig af vandtilførsel
per båd og belysning med tranlamper.
Christiansholm solgtes 1866 til et privat firma. Tre
år senere nedrev firmaet den mastekran der var
bygget på Christiansholm i 1754, som
nøjagtig kopi af Nyholms kran
(svinestreg!)
|